Sokan már lerágott csontnak vélik a soron következő írásunk témáját, de mi mégis lényegesnek tartjuk, hogy írjunk róla, hiszen nagyjából erre a jelenségre is aktuális a két nagy csoprt megkülönböztetése, ami oly sokszor szóba kerül. Vannak ugyanis, akiknek nem kell magyarázni a céges ajándékok fontosságát, hiszen automatikusan értik a benne rejlő lehetőségeket, már ami a marketinget illeti.
Cséges ajándék más szemmel!
A másik tábor pedig nyilvánvalóan azokból fog állni, akik nem foglalkoztak eddig a céges ajándékok témájával, mert felesleges pénzkidobásnak tartják. Ez utóbbi csoportot szeretnénk a továbbiakban egy kicsit győzködni azzal kapcsoalatban, hogy lássák be, egyáltalán nem olyan egyszerű a dolog megközelítése, mint az elsőre tűnik.
A céges ajándék sok szempontból úgy tűnik, hogy valóban egy felesleges pénzkidobással ér fel, hiszen ha belegodolunk cégtulajdonosi szemmel, hogy egy csomó pénzt adunk ki olyan tárgyakért, amelyeket aztán ingyen, különösebb elvárás és viszonzás elvárása nélkül osztogat a vállalat a másiknak, aki még nem is biztos, hogy ügyfél, de még csak a kilátása sincs mindig ott a dologban.
Tehát ingyen történik az osztogatás, ezért aztán joggal merül fel a cégtulajdonosok és egyéb döntéshozók fejében, hogy jól határozott-e a csapat, amikor ilyesmibe vágta a fejszéjét. Jól át kell elemezni a döntéshozást, és a modell, ami az osztogatásra jellemző lesz, szintén mérlegelést kíván. Nem mindegy ugyanis, hogy a már meglévő ügyfeleket, esetleg azokat még szűkítve, megválogatva szeretné a cég megjutalmazni, vagy esetleg mindenkit, aki szembejön az utcán.
Mikor érdemes ajándékozni?
Vannak vállalatok, akik csupán a hűséges vásárlókra fókuszálnak ilyenkor, de az is gyakori, hogy éppen az új vásárlók szerzése a cél a céges ajándékok osztogatásával. Ez utóbbi verzió tűnik valószínűleg a leghiábavalóbbnak, ami a kiadásokat illeti, hiszen semmiféle bizonyosság nincsen afelől, hogy a kiadások valaha megtérülnek.
Mindazonáltal ha másra nem, márkaépítésre és erősítésre egészen bizonyos, hogy alkalmasak a céges ajándékok, ezt viszont meglehetősen nehéz mérni, ami a cégtulajdonosok számára zavaró lehet. Egy racionális, logikusan gondolkodó tulajdonos szeret úgy dönteni, hogy mérhető információk vannak a birtokában, csakhogy a marketing egy jellemzően nehezen számszerűsíthető része a működésnek.
Okosan a céges holmikkal!
A márkaépítés önmagában nem biztos, hogy jó cél, hiszen attól, hogy erős a márkaismertsége egy vállalatnak, nem feltétlen lesz eredménye pénzügyi értelemben is, hiszen ha nem szolvens, esetleg nem célcsoport a megajándékozott fél, akkor szintén hiábavaló kiadásnak tekinthető az ajándék. Ezért mondják a tapasztaltak azt, hogy alaposan át kell gondolni a stratégiát.
Nagyon lényeges, hogy hol, kinek, mikor, milyen céllal adjuk a céges ajándékot a kezébe, és az sem mellékes, hogy kap-e egyéb instrukciót vagy egyéb gesztust arra vonatkozóan, hogy az adott cég mit vár el cserébe. Amennyiben Ön is fontolgatja, hogy itt lenne az ideje céges ajándékot kitalálni, mert még nem próbálta, és szeretné, lehet, hogy jó ötlet előbb konzultálni egy olyan céggel vagy személlyel, aki járatos a témában, és vannak tapasztalatai ilyen vonatkozásban.
Érdemes természetesen anyagilag is átzongorázni a lehetőségeket, bár ez a téma különösen sok csapdát rejt. Ha megnézzük, hogy például egy örökíró egységköltsége milyen méreteket ölt egy esernyőéhez képest, nem fogjuk rögtön világosan látni, hogy mi lesz a jó döntés. Ezért jó átbeszélni valakivel a kérdéseinket, kétségeinket.